تاریخ انتشار: جمعه 1403/03/11 - 10:09
کد خبر: 506549

توضیحات آموزش و پرورش درباره امتحان نهمی‌ها/ سؤالات امتحان علوم دشوار نبود

توضیحات آموزش و پرورش درباره امتحان نهمی‌ها/ سؤالات امتحان علوم دشوار نبود

مدیرکل دفتر آموزش دوره اول متوسطه وزارت آموزش و پرورش در واکنش به گلایه برخی دانش‌آموزان نسبت به دشواری سؤالات امتحان علوم پایه نهم، گفت: اگر معلمان کتاب را کنار گذاشته و به جزوه و نمونه سؤالات امتحانی خود اکتفا کنند نتیجه این می‌شود که سؤالات برای دانش‌آموزان دشوار جلوه می‌کند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ به نقل از فارس، حمید یزدانی مدیرکل دفتر آموزش دوره اول متوسطه وزارت آموزش و پرورش در  درباره گلایه برخی دانش‌آموزان نیبت به دشواری سؤالات درس علوم پایه نهم، اظهار کرد: از نگاه ما ارزشیابی یک ابزار است تا بدانیم آیا اهداف یادگیری محقق شده است یا خیر؛ به عنوان مثال برای کتاب علوم پایه نهم اهدافی از سوی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تعیین شده است و باید مشخص کنیم وضعیت یادگیری دانش‌آموزان از کتابی که در طول سال تحصیلی تدریس شد، چگونه است.

وی افزود: این تصور معلمان که کتاب درسی را کنار گذاشته و به جزوه و نمونه سؤالات امتحانی اکتفا کنند، اشتباه است و باید این روند را اصلاح کنیم.

مدیرکل دفتر آموزش دوره اول متوسطه در پاسخ به این پرسش که معلمان علوم پایه نهم می‌گویند، نمونه سوالات امتحان در اختیارشان قرار نگرفته بود تا با عملکرد طراحان سؤال آشنا شوند، گفت: بهمن ۱۴۰۲ طرح دستاوردهای یادگیری را اجرا کردیم و در آنجا به معلمان اعلام شد، سؤالات امتحانات خرداد به صورت عملکردی و مفهومی خواهد بود؛ همچنین نمونه سؤالات ارائه شد اما چون به آن توجهی نداشتند بر روی آن متمرکز نشدند.

یزدانی ادامه داد: ۳ میلیون و ۷۰۰ دانش‌آموز دوره متوسطه اول در طرح دستاوردهای یادگیری شرکت کردند و اگر این طرح برای معلمان و دانش‌آموزان  اهمیت داشت و آزمون آن را جدی می‌گرفتند، با مشاهده سوالات امتحانات خرداد اینگونه نمی‌گفتند.

وی افزود: هدف ارزشیابی این است تا بررسی کنیم در کدام استان‌ها وضعیت نمرات دانش‌آموزان از میانگین کشوری پایین‌تر است تا پس از آن موضوع را از استان پیگیری کرده و برای حل مشکلات مداخلات مؤثر انجام دهیم.

یزدانی تأکید کرد که سوالات امتحانات کشوری درس علوم پایه نهم خارج از کتاب‌های درسی نبود.

مدیرکل دفتر آموزش دوره اول متوسطه در پاسخ به این پرسش که معلمان هم نمی‌گویند سؤالات خارج از کتاب‌های درسی است بلکه بحث این است که چرا اغلب سؤالات تحلیلی بوده است در حالی‌که در یک آزمون استاندارد بخشی از سؤالات تحلیلی و بخشی ساده و متوسط است، گفت: سؤالات ساده یعنی سؤال در سطح دانش باشد اما وقتی دانش‌آموز را به گونه‌ای آموزش می‌دهند تا فقط سؤالاتی که معلم ارائه کرده است را بخواند در نهایت اینگونه می‌شود که می‌گویند همه سؤالات تحلیلی بود.

وی ادامه داد: یکی از سؤالات امتحانات علوم پایه نهم این بود، «پخت حلیم در ایام محرم و ماه مبارک رمضان در بسیاری از استان‌های کشور مرسوم است. برای پخت و هم زدن حلیم در دیگ‌های بزرگ از کفگیرهایی با دسته‌های بلند استفاده می‌شود. توضیح دهید استفاده از این کفگیرها چگونه باعث راحتی کار می‌شود؟» در کتاب علوم ذکر شده است که جاروی فراشی جزو کدام اهرم است و از آنجایی که پخت حلیم هم مشابه است، این سوال طراحی شد آیا این تحلیل بزرگی است؟ جامعه باید سطح توانایی و سواد خود را بالا ببرد.

یزدانی در پاسخ به این پرسش که وقتی معلمان به روش مفهومی تدریس نمی‌کنند چگونه سؤالات امتحانات را تحلیلی ارائه می‌کنید، گفت: به دنبال مداخله مؤثر هستیم تا بدانیم کجای کار ایراد دارد و برای رفع آن اقدام کنیم مثلا دوره‌های ضمن خدمت حضوری برای معلمان برگزار کنیم اما اگر به گونه‌ای امتحان بگیریم که بگوییم معدل همه بالای ۱۹ است دیگر متوجه مشکلات نمی‌شویم.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
حمله موشکی حزب الله به شمال فلسطین اشغالی
شاسی‌بلند برقی سیتروئن برای رقابت می‌آید +عکس
رییس‌جمهور باید شبانه‌روز پای کار مردم باشد
کنایه زاکانی به مشاور پزشکیان برای پرت کردن میکروفن
انتقاد قاضی‌زاده هاشمی از تکرار یک سوال در صداوسیما
طحان نظیف: از آراء تک‌تک مردم صیانت می‌کنیم
انتقاد وحیدی از نرمش برخی کاندیداها در برابر استکبار
جلیلی: به حضور در گعده‌های سیاسی و لابی‌ها اعتقادی ندارم
معضل دانشگاه‌ها برای دولت جدید انگلیس
قطعی شدن صعود پرتغال با شکست ترکیه
قاضی‌زاده هاشمی: از زنان خانه‌دار باید پشتیبانی شود
سنگنورد ایرانی به سهمیه المپیک ۲۰۲۴ پاریس رسید
شناسایی ۲۲ متخلف انتخاباتی درفضای مجازی
گیلان میزبان برنامه «محفل» در شب عید غدیر
ضرورت بهره‌مندی از ظرفیت بخش خصوصی در فناوری اطلاعات و ارتباطات
سعید جلیلی وارد اهواز شد
سفر انتخاباتی سعید جلیلی به اصفهان +عکس
ثبت اولین طلای پاراوزنه‌برداری ایران به نام جعفری
آمادگی بایدن و ترامپ برای نخستین مناظره انتخاباتی
تکرار مدال برنز محمد رهبری در شمشیربازی قهرمانی آسیا
زارع‌پور: فیلترینگ در اختیار دولت نیست +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top